W PSIM ŻŁOBKU
Program Psiego Żłobka
jest oparty na badaniach behawiorystów, ekspertów oraz na własnym, skromnym
doświadczeniu. Nadrzędnym celem jest wychowanie stabilnych emocjonalnie,
odpornych psychicznie, mądrych i zrównoważonych psów.
Czas, który szczenięta spędzają u nas hodowców jest
najważniejszym w jego życiu okresem, który będzie w przyszłości wpływał na zachowania
społeczne, wewnątrz i zewnątrz gatunkowe, odporność na stres, przywiązanie do
człowieka, umiejętności uczenia się, radzenia sobie z wyzwaniami dnia
codziennego, otwartość, spolegliwość, łagodność i bystrość umysłu.
Szczenię od pierwszych chwil narodzin powinno mieć okazję do
rozwoju emocjonalnego, społecznego i fizycznego. Poprzez różnego rodzaju
aktywność, ekspozycje na bodźce oraz wczesny trening budujemy chęć do nauki,
dając solidne podstawy do dalszej edukacji. Co wpływa na charakter, osobowość,
percepcję, świadomość …? Geny czy środowisko?
Pytanie nurtujące
naukowców zarówno w odniesieniu do ludzi jak i zwierząt. Tak jedno jak i drugie
pozostawia swoje piętno i warunkuje przyszłe cechy charakteru i osobowość.
W przypadku psów literatura rozkłada ten wpływ, przypisując
genom 35% a środowisku zostawiając 65 %. I w ramach tych 65 % tak wiele możemy
zrobić…
Szczenię przychodzi
na świat z bardzo podatnym na bodźce umysłem. Czas „ chłonięcia” jest
ograniczony i nasycenie osiąga w ok. 16 tygodniu życia. Po tym okresie mózg
osiąga dojrzałość, mając możliwości doskonalenia w dalszym ciągu, z mniejszą jednak
siłą.
Wszystkie doświadczenia psiego dzieciństwa powinny być
pozytywne, niewywołujące lęku - tylko wtedy będą procentować.
Działania ze strony
człowieka winny być dostosowane do możliwości każdego osobnika, przemyślane,
zaplanowane i powtarzane.
Traumatyczne, negatywne przeżycia nie pozostaną bez wpływu
na przyszłość, mogą wywołać, lękliwość i w rezultacie agresję.
IMPRINTING, czyli wpojenie
W pierwszych 24
godzinach życia buduje się więź z matką. Nie bez znaczenia jest rola człowieka
w tym okresie, poprzez zmysł powonienia szczenię uczy się rozpoznawać również
ludzki gatunek. Wpojenie braterstwa to następny etap, w czasie, którego,
powstaje więź wewnątrz gatunkowa, interakcje z rodzeństwem, nauka psiej mowy,
inhibicja gryzienia. Z tego powodu nie wolno zbyt wcześnie rozdzielać
szczeniąt. Najlepiej by z rodzeństwem i matką pozostały do 8 tygodnia.
Między 8 a 10
tygodniem życia szczenię wchodzi w okres szczególnej wrażliwości i podatności
na strach. Zasadne jest, by szczenię pozostało w tym okresie w hodowli, przy założeniu
jednak, iż otrzyma odpowiednią ilość bodźców. Między 3 a 5 tygodniem życia
szczenię nie zna uczucia lęku, im więcej pozna, usłyszy, zobaczy, tym lepiej
dla jego przyszłych możliwości adaptacyjnych. W tym okresie powinna mieć
miejsce intensywna
SOCJALIZACJA
czyli proces
rozpoznania, Podczas którego szczenię uczy się współistnieć z innymi gatunkami.
W okresie od 3 do 16
tygodnia życia szczenię powinno poznać wszystko, z czym spotkać się może w
dorosłym życiu u boku człowieka. Żadne z nowych zjawisk, sytuacji, osób,
zwierząt NIE MOŻE wywołać lęku. Czyli nic, co ludzkie nie jest psu obce.
HABITUACJA
to proces
przyzwyczajania do bodźców środowiskowych prowadzący do ich ignorowania. Czyli
wszystko, co ludzkie staje się akceptowalne i normalne - nie dziwi nic!
W rękach hodowcy
spoczywa ogromna odpowiedzialność i leży wielka siła wpływająca na przyszłość
psich istot. PRZYSZŁY WŁAŚCICIEL odgrywa rolę najważniejszą. To jego mocą,
mądrością, wolą, wyobraźnią i wiedzą będzie mądry, posłuszny, bezpieczny jego
pies. Bardzo łatwo, poprzez zaniechanie czy nieodpowiednie prowadzenie,
zaprzepaścić sumę doświadczeń przekazanych przez hodowcę. Konieczne, zatem
jest, aby właściciele rozumieli potrzebę socjalizacji i szkolenia, by czerpać
radość i satysfakcję z posiadania psiego przyjaciela. Naprawdę nie WYSTARCZY
BYĆ…
PROGRAM PSIEGO ŻŁOBKA
1. Pierwsze 3 dni
- Głaskanie podczas
jedzenia
- Kilkakrotne w ciągu
dnia, przenoszenie w ramach kojca
- Różne podłoża w
kojcu
2. 5- 16 dzień
- Neurologiczna
stymulacja
- Głaskanie i przenoszenie
- Branie na ręce na
kilkanaście sekund
- Bodźce dźwiękowe
- Wizyty obcych
- Wynoszenie na
zewnątrz
3. 17- 21 dzień
- Głaskanie
- Branie na ręce na
kilka minut, przenoszenie do innego pomieszczenia
- Różne dźwięki - z
umiarem i z odległości, podczas jedzenia
- Wychodzenie na
zewnątrz
- Głaskanie przez
obcych ludzi
- Zabawa
4. 22- 28 dzień
- Ludzie, ludzie,
ludzie osobno i w grupach
- Różne pomieszczenia
- Różne powierzchnie
- Hałasy
- Samochód
- Spacer nocą
- Zabawa
- Eliminowanie
niepożądanych zachowań i sposoby eliminowania
- Skupienie na
człowieku
5. 29- 35 Dzień
- Pełen zestaw złotej
dwunastki
- Jazda samochodem
- Wizyty w nowych
miejscach
- Zabawa balonem
- Różne zabawki
- Izolacja
- Nauka podstaw
dobrego psiego obywatela
6. 36 - 49 dzień
- Złota dwunastka
- Cd nauki
posłuszeństwa z udziałem obcych ludzi
- Jazda samochodem
- Wizyty w nowych
miejscach
- Nauka zabawy
- Kontakt z wodą
- Testy osobowościowe
7. 50-70 dzień
- Złota dwunastka i
wszystko, co powyżej ze szczególną uwagą i ostrożnością, by nie wywołać reakcji
lękowej
- Nauka podstaw
posłuszeństwa cd
8. Indywidualny plan pracy dla każdego osobnika do 18
miesiąca życia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz