2012/11/23

W PSIM ŻŁOBKU



W PSIM ŻŁOBKU

Program Psiego Żłobka jest oparty na badaniach behawiorystów, ekspertów oraz na własnym, skromnym doświadczeniu. Nadrzędnym celem jest wychowanie stabilnych emocjonalnie, odpornych psychicznie, mądrych i zrównoważonych psów.
Czas, który szczenięta spędzają u nas hodowców jest najważniejszym w jego życiu okresem, który będzie w przyszłości wpływał na zachowania społeczne, wewnątrz i zewnątrz gatunkowe, odporność na stres, przywiązanie do człowieka, umiejętności uczenia się, radzenia sobie z wyzwaniami dnia codziennego, otwartość, spolegliwość, łagodność i bystrość umysłu.
Szczenię od pierwszych chwil narodzin powinno mieć okazję do rozwoju emocjonalnego, społecznego i fizycznego. Poprzez różnego rodzaju aktywność, ekspozycje na bodźce oraz wczesny trening budujemy chęć do nauki, dając solidne podstawy do dalszej edukacji. Co wpływa na charakter, osobowość, percepcję, świadomość …? Geny czy środowisko?
 Pytanie nurtujące naukowców zarówno w odniesieniu do ludzi jak i zwierząt. Tak jedno jak i drugie pozostawia swoje piętno i warunkuje przyszłe cechy charakteru i osobowość.
W przypadku psów literatura rozkłada ten wpływ, przypisując genom 35% a środowisku zostawiając 65 %. I w ramach tych 65 % tak wiele możemy zrobić…

 Szczenię przychodzi na świat z bardzo podatnym na bodźce umysłem. Czas „ chłonięcia” jest ograniczony i nasycenie osiąga w ok. 16 tygodniu życia. Po tym okresie mózg osiąga dojrzałość, mając możliwości doskonalenia w dalszym ciągu, z mniejszą jednak siłą.
Wszystkie doświadczenia psiego dzieciństwa powinny być pozytywne, niewywołujące lęku - tylko wtedy będą procentować.
 Działania ze strony człowieka winny być dostosowane do możliwości każdego osobnika, przemyślane, zaplanowane i powtarzane.
Traumatyczne, negatywne przeżycia nie pozostaną bez wpływu na przyszłość, mogą wywołać, lękliwość i w rezultacie agresję.

IMPRINTING, czyli wpojenie
 W pierwszych 24 godzinach życia buduje się więź z matką. Nie bez znaczenia jest rola człowieka w tym okresie, poprzez zmysł powonienia szczenię uczy się rozpoznawać również ludzki gatunek. Wpojenie braterstwa to następny etap, w czasie, którego, powstaje więź wewnątrz gatunkowa, interakcje z rodzeństwem, nauka psiej mowy, inhibicja gryzienia. Z tego powodu nie wolno zbyt wcześnie rozdzielać szczeniąt. Najlepiej by z rodzeństwem i matką pozostały do 8 tygodnia.
 Między 8 a 10 tygodniem życia szczenię wchodzi w okres szczególnej wrażliwości i podatności na strach. Zasadne jest, by szczenię pozostało w tym okresie w hodowli, przy założeniu jednak, iż otrzyma odpowiednią ilość bodźców. Między 3 a 5 tygodniem życia szczenię nie zna uczucia lęku, im więcej pozna, usłyszy, zobaczy, tym lepiej dla jego przyszłych możliwości adaptacyjnych. W tym okresie powinna mieć miejsce intensywna



SOCJALIZACJA
 czyli proces rozpoznania, Podczas którego szczenię uczy się współistnieć z innymi gatunkami.
 W okresie od 3 do 16 tygodnia życia szczenię powinno poznać wszystko, z czym spotkać się może w dorosłym życiu u boku człowieka. Żadne z nowych zjawisk, sytuacji, osób, zwierząt NIE MOŻE wywołać lęku. Czyli nic, co ludzkie nie jest psu obce. 



HABITUACJA
 to proces przyzwyczajania do bodźców środowiskowych prowadzący do ich ignorowania. Czyli wszystko, co ludzkie staje się akceptowalne i normalne - nie dziwi nic! 



 W rękach hodowcy spoczywa ogromna odpowiedzialność i leży wielka siła wpływająca na przyszłość psich istot. PRZYSZŁY WŁAŚCICIEL odgrywa rolę najważniejszą. To jego mocą, mądrością, wolą, wyobraźnią i wiedzą będzie mądry, posłuszny, bezpieczny jego pies. Bardzo łatwo, poprzez zaniechanie czy nieodpowiednie prowadzenie, zaprzepaścić sumę doświadczeń przekazanych przez hodowcę. Konieczne, zatem jest, aby właściciele rozumieli potrzebę socjalizacji i szkolenia, by czerpać radość i satysfakcję z posiadania psiego przyjaciela. Naprawdę nie WYSTARCZY BYĆ…

PROGRAM PSIEGO ŻŁOBKA

1. Pierwsze 3 dni
 - Głaskanie podczas jedzenia
 - Kilkakrotne w ciągu dnia, przenoszenie w ramach kojca
 - Różne podłoża w kojcu

2. 5- 16 dzień
 - Neurologiczna stymulacja
 - Głaskanie i przenoszenie
 - Branie na ręce na kilkanaście sekund
 - Bodźce dźwiękowe
 - Wizyty obcych
 - Wynoszenie na zewnątrz

3. 17- 21 dzień
 - Głaskanie
 - Branie na ręce na kilka minut, przenoszenie do innego pomieszczenia
 - Różne dźwięki - z umiarem i z odległości, podczas jedzenia
 - Wychodzenie na zewnątrz
 - Głaskanie przez obcych ludzi
 - Zabawa

4. 22- 28 dzień
 - Ludzie, ludzie, ludzie osobno i w grupach
 - Różne pomieszczenia
 - Różne powierzchnie
 - Hałasy
 - Samochód
 - Spacer nocą
 - Zabawa
 - Eliminowanie niepożądanych zachowań i sposoby eliminowania
 - Skupienie na człowieku


5. 29- 35 Dzień
 - Pełen zestaw złotej dwunastki
 - Jazda samochodem
 - Wizyty w nowych miejscach
 - Zabawa balonem
 - Różne zabawki
 - Izolacja
 - Nauka podstaw dobrego psiego obywatela


6. 36 - 49 dzień
 - Złota dwunastka
 - Cd nauki posłuszeństwa z udziałem obcych ludzi
 - Jazda samochodem
 - Wizyty w nowych miejscach
 - Nauka zabawy
 - Kontakt z wodą
 - Testy osobowościowe

7. 50-70 dzień
 - Złota dwunastka i wszystko, co powyżej ze szczególną uwagą i ostrożnością, by nie wywołać reakcji lękowej
 - Nauka podstaw posłuszeństwa cd

8. Indywidualny plan pracy dla każdego osobnika do 18 miesiąca życia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz